"Černý humor je, když máš písek v oku. Morbidním se stává ve chvíli, když máš oko v písku."

Fanouškovství versus fanatismus

28. srpna 2015 v 14:10 | Winter |  Články


Mezi těmito dvěma pojmy je velmi tenká linie. Každý, kdo je fanouškem, se může brzy stát fanatikem, který se bezmezně zamiluje do svého idola. O této problematice jsem už nějakou dobu chtěla psát a rovněž mi přišlo vhod také dobré téma týdne.

Není to tak dávno, co internetem proběhla zpráva, že Zayn Malik opouští One Direction. Nikdy jsem nebyla a ani nebudu fanynka této hloupé komerční kapely. Ale nad tím, co předvedly jejich fanynky, zůstává rozum stát. Jedna spáchala sebevraždu. Další se řezaly nebo ubližovaly domácím mazlíčkům se slovy "It´s for you Zayn. Come back!".

Kdybych byla na jeho místě, v tu chvíli bych Directionerky nenáviděla. Nechápu jejich mentalitu. Vážně jsou takové pipky? Dá se v tuhle chvíli ještě mluvit o fanouškovství? Ne, tohle je čistý fanatismus. Také odsuzuji lidi, kteří pronásledují svého idola na každém kroku, až je mu to nepříjemné. V takových chvílích je mi dotyčného člověka strašně líto. To se nemůžou chovat normálně? Chápu jejich nadšení, když ho vidí, ale čeho je moc, toho je příliš.

Nikdy jsem nebyla žádnou skalní fanynkou skupiny nebo velmi mladého zpěváka. Měla jsem sice své oblíbené interprety, ale nepropadala jsem jim tak, jako některé spolužačky. Vždycky jsem byla anomálie, která dávala přednost věcem, které nikdo nečetl nebo neposlouchal. :)

Na internetu se kdysi objevilo video, které zachycuje tupost fanynek Justina Biebra. Jimmy Kimmel si o něm vymyslel pár kontroverzních věcí a zeptal se Beliebers, co si o tom myslí. Holky samozřejmě svého idola bránily zuby nehty. Neumí číst a psát? Nevadí! Justin je i přesto perfektní. Týrá zvířata? Zneuctil vlajku? Parkoval na místě pro handicapované lidi? Může všechno, protože je to náš idol. Fakt by mě zajímalo, čím ty holky myslí. Mozek to asi nebude...


Podle mě by fanoušci měli být i trošku racionální a přemýšlet o věcech, které jejich miláček dělá. Jinak dopadnou jak holky ve videu.


Mohl by mi někdo vysvětlit, proč je třeba fanouškem Justina Biebra nebo One Direction či jiných podobných čistě komerčních umělců, prosím? Zajímalo by mě, proč jsou pro vás tak úžasní. A neplatí žádné věci jako "lovískuju Justínka protože je úplně best". Zamyslete se, vytvořte argumenty a napište je do komentářů.




Na druhou stranu je fanouškovství krásná věc (a také ohromě důležitá), ale nikdy by nemělo zajít do extrému. Vždyť bez fandomů a fanoušků by nebyli umělci, knihy nebo populární audiovizuální díla tím, čím jsou. Jeden jediný fanoušek může jednoho dne zachránit svůj fandom. To například udělali Mark Gatiss a Steven Moffat s Doctorem Who. Se svou láskou k seriálu vytvořili nové epizody. K Doktorovi se tak dostalo mnoho lidí, kteří jej dosud neznali. Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby za pár let obdrželi za svou práci šlechtický titul.

U nás například Martin Stropnický napsal scénář k divadelní verzy seriálu Jistě, pane ministře. Celou hru poté zrežírovar. Měla velký úspěch a seriál se opět dostal do podvědomí strašné spoustě lidí. O této hře jsem také napsala Johnovi, který byl velmi nadšen.

Myslím si, že je dobře, pokavaď na obnově fandomu pracují lidé, kteří jej bezvýhradně milují. Zaslouží si obdiv. Můžou tak vytvořit úžasné věci, které budou ctít tradici díla.

Lidé z fandomu by měli reprezentovat oblíbené dílo v co nejlepším světle. Měli by spolupracovat nejen mezi sebou, ale také si vybrat zástupce, který bude prezentoval jejich práci před autory díla nebo významnými osobnostmi z řad umělců, jenž se podíleli na vytvoření fandomu.

Práce pro fanoušky je skvělá. Například já se zaměřuji na fanklub Jistě, pane ministře/premiére. Musím říct, že není nic úžasnějšího, než pochvala ze strany těch, kteří byli součástí seriálu. Cítila jsem se úžasně a byla jsem velmi pyšná, když John Nettleton chválil v jednom z e-mailů náš mezinárodní fandom. A už ví, že seriál je u nás velmi populární. Rovněž byl nadšen z přeložených komentářů, které jsou pod mým článkem o jeho dopisu:

"I was amazed to hear how many bloggers responded to the letter that I wrote to you last year, and am surprised that there are so many Yes Minister fans in your country!"

Taková práce má smysl.

Jeho podpora nezůstane bez odměny. Sehnala jsem pár fanartů (na kterých je zobrazen) od dalších členů našeho fanklubu a sama jsem také něco nakreslila. Obrázky společně s mými přeloženými články a dopisem zašlu Johnovi příští týden. Ať vidí, čím se náš klub zabývá.

A co vy, co si myslíte o fanouškovství? Potkali jste někdy svého idola? Pokud ne, co by jste dělali, kdyby jste se s ním jednoho dne sektali? A jste členy nějakého fandomu? Jakého?

 


Komentáře

1 Nettie Nettie | Web | 31. srpna 2015 v 8:01 | Reagovat

Moc dobrý článek! Rozhodla jsem se ho nominovat do výběru nejlepších článků týdne na téma-tydne.blog.cz . Objeví se tam už za pár hodin.

Že bych byla nějakým velkým fanouškem konkrétní osoby se říct nedá. Tedy, maximálně československá youtube scéna a pár režisérů. Ale že bych o nich třeba snila, to vážně ne :D
Nikoho z nich jsem tedy zatím nepotkala a kolikrát přemýšlím, co bych vlastně dělala. A zatím jsem k ničemu nedospěla.
Fanynky 1D jsou cvoci. O odchodu Zayna a šílenostech jeho fanynek jsem psala článek a už jen při jeho psaní se mi dělalo špatně.
Měj se!

2 hedd hedd | Web | 6. září 2015 v 9:53 | Reagovat

Ano, potkala jsem svého idola.. :D Možná se budeš smát, ale je to můj zeměpisář. :) Je fakt skvělej, umí hrát na plno hudebních nástrojů, můžu s ním probírat mnoooho věcí ze života, i svoje problémy. Na lyžáku jsme si 2 hodiny v kuse jen povídali, když jsme byli na chatě dřív než druhá skupina.. A bylo to boží. :)

Toť jsou mé důvody k fanouškovství. :)
Mezi herci by to mohl být David Suchet, který hrál Hercula Poirota. Této roli zasvětil téměř celý svůj život, a musím říct, že nikdo ho zatím lépe nezahrál. :))

3 Winter Winter | Web | 6. září 2015 v 11:07 | Reagovat

[1]: Děkuji moc.

[2]: Hele, nebudu:). Na základce jsme měli úžasného učitele výtvarky. Byl to akademický malíř a fakt super člověk. Ani nevím, jestli na mé bývalé škole učí nebo ne. Znalosti, které mám z jeho hodin používám doteď. Takže tohle chápu. :)

A David Suchet je boží herec, Poirota hrál úžasně.

4 Heaven Heaven | Web | 5. října 2015 v 12:19 | Reagovat

Skvělý článek. Fandomy jako takové jsou skvělé místo, kde se můžou najít fanoušci čehokoliv, od seriálu po kapelu. Člověk tam může potkat spoustu skvělých lidí. Ale jen bezhlavé obdivování třeba Justina vůbec nechápu. Mám taky pár "idolů", ale do takových mezí to nikdy nezašlo. Jsou to taky jen lidi a mají své chyby.

5 Azhar Korsej Azhar Korsej | E-mail | Web | 5. října 2015 v 14:12 | Reagovat

Také nechápu tyhle šílené "fanynky". Já mám také své oblíbené zpěváky nebo kapely, ale nešílím z nich :)

6 Andy Andy | 5. října 2015 v 15:24 | Reagovat

Samozřejmě nejsme všechny stejné. Znám strašně moc holek, které takové nejsou, ale určité typy to vážně přehánějí...
Tady je soupis věcí, které na nich mám ráda.
***
Když pominu to, kde kluci byli před pár lety a to, kde jsou teď tak toho dokázali opravdu hodně. Mění lidem životy, pomáhají lidem/dětem kteří jsou na tom špatně jak zdravotně tak ekonomicky.. Nemyslí jen na sebe jako některé celebrity, milují své fanoušky a to jak se k nim chovají-třeba že s nimi jen tak na ulici kecají...To nedělají všechny celebrity...
⚫️setkali se se čtyřletým vážně nemocným fanouškem který podstoupil transplantaci ledviny.
⚫️navštívili v Ghaně (Afrika) nemocnici kde bylo plno nemocných dětí. Hráli si s nimi, zpívali s nimi, děti se pokoušeli napsat jejich jména.
⚫️Kluci natočili videoklip ke svému hitu One Way Or Another (Teenage Kicks) a rozpočet věnovali charitativní organizaci Comic Relief.Když jste si na iTunes koupili právě cover OWOA tak 100% šlo na Comic Relief. Louis si na podporu Red Nose Day nabarvil vlasy na červeno.
⚫Harry a Liam také získali peníze pro charitu na výzkum rakoviny.
Kluci taky podporují nadaci Sunshine která pomáhá vážně nemocným dětem.
->>Ceklem se za rok 2013 podařilo klukům získat přibližně 7 milionů dolarů a kluci se dostali na 2.místo nejvíce dobročinných celebrit.
⚫️Louis se objevil na charitativních fotbalových zápasech a ten se konal za charitativním účelem a výtěžek z něj půjde na boj proti leukémii.
⚫️jedna jejich fanynka přišla při nehodě o nohu a Directioners tweetovali #Get1DToLeah! Kluci se s ní ale nemohli setkat a tak pro ni natočili video a dají ji listky na koncert a vstup do backstage.
⚫️Kluci také navštívili postižené děti s zpívali jim a povídali si s nimi.
⚫️z třetího místa v X-Factoru až do Madison Square Garden až na svá světová World Tour.
⚫️vystupovali na závěrečném ceremoniálu na OH v Londýně
⚫️celkově získali 188 cen za pouhých 5 let.
⚫️lámou rekordy se svými songy - Jejich song What makes you beautiful se skoro rok držel v horních příčkách hitparád.
Tohle je asi to hlavní, proč je mám tak ráda, je toho určitě i víc... :)

7 Illumináti Illumináti | Web | 5. října 2015 v 15:59 | Reagovat

such fanouškovství
       wow
very fanatismus
                    much Tumblr
      so Zayn

8 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 5. října 2015 v 16:06 | Reagovat

Ámen. Naprosto souhlasím. Nejsem žádný hater Biebra, ani 1D. Sice je neposlouchám, jejich hudba se mi nelíbí, ale ať si každý poslouchá, co chce, mně do toho tak nějak nic není. Ale co mě dostalo je právě to, o čem píšeš. Viděla jsem na internetu několik fotek (na videa jsem neměla žaludek), kde byly uřezané kočičí hlavy nebo tlapky, zohyždění psi, morčata nebo jiná zvířátka. Takovýto holky bych strčila na desítky let do pasťáku nejlíp někam na samotku, kde shnijí v šílenství. Bylo mi tehdy z toho tak špatně a tak strašně smutno, že jsem málem vyhodila počítač z okna. Nechápu, jak vůbec někdo může tohle udělat. Jak jsem říkala, tyto umělce nemusím, ale víc než oni mi právě vadí tito fanatičtí úchylové (tomu se ani nedá říkat fanoušek).

9 Winter Winter | Web | 5. října 2015 v 16:08 | Reagovat

[6]: Někdy se mi moc líbí co pro své fanoušky celebrity dělají. Ale kluci v kapele jsou mi celkem fuk. Vadí mi jejich fanynky a jejich zaslepenost. Tenhle typ hudby není můj cup of tea a bez skupiny manažerů a Simona by kluky nikdo neznal.

[7]: Jůůů první komentář od Iluminátů XD.

10 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 5. října 2015 v 16:41 | Reagovat

Já nikdy nechápala, proč kohokoli zajímá osobní život jakékoli celebrity, proč je zběsile fotí jak jdou z hotelu nebo na nákup... líbí se mi jejich tvorba, žeru jejich role nebo písničky nebo knížky, ale proč by mě měl zajímat jejich život? Ten je jejich. Teď třeba vytrvale protáčím oči nad stalkováním délky vlasů Kita Harringtona, protože se někdo vynořilo, že se údajně ve smlouvě na natáčení GoT, že si je do konce své role neostříhá. Nevím, jestli je to informace pravdivá nebo ne, ale i kdyby, pronásledovat ho všude možně, fotit, řešit délku vlasů... DÉLKU VLASŮ! a šílet z toho jestli bude nebo nebude v seriálu... jakej to má význam? Stejně to uvidím, až ten seriál začne. A vědět, jestli se někdo oženil nebo jestli chodí do fitka nebo jestli nakupuje spíš v Tescu nebo Kaufáči, to mě nezajímá ani u sousedů, natož u lidí, co neznám vůbec a znám jenom pár osobností, na které si chvíli hráli před kamerou.

11 Bookeaterka Bookeaterka | Web | 5. října 2015 v 16:55 | Reagovat

One Direction ani Justina Biebera neposlouchám, jsou naprosto mimo můj hudební vkus, ale je mi jich trochu líto, jak na ně všichni hází špínu kvůli jejich fanynkám. Najde se pár vypatlaných Belieberek a hned je Justin gay a neumí zpívat? Vždyť on si své fanoušky nevybírá! Snad ve všech velkých fandomech se najde pár fanatiků a psychicky nemocných chudáků (například po smrti Kurta Cobaina, frontmana Nirvany, spáchalo několik skalních fanoušků sebevraždu, důkaz toho, že nezáleží na žánru ani věku posluchačů). A že jsou komerční? Jistěže, dneska (!) by se jinak nikam nedostali.

12 Vločka Vločka | 5. října 2015 v 17:14 | Reagovat

Doo Wee Doo! Taky nechápu fanatiky... No, víc nedokážu napsat :D Už to tu bylo napsáno...

13 debbyd debbyd | 5. října 2015 v 19:32 | Reagovat

Tak dobrá :) Tenhle článek se  zamýšlí nad problematikou, která se týká velké části mého života. Ptáš se proč, že?
Na začátek bych tě asi seznámila s tím, že Justina opravdu zbožňuju. A než to přestaneš číst, řeknu ti, že to není kvůli jeho vzhledu nebo já nevím čemu. Ten člověk mi zachránil života, ať tomu chceš nebo nechceš věřit. A tím "zachránil život" to myslím vážně, ne obrazně. Asi před dvěma roky jsem se doslova utápěla v depresích a nekonečných mukách. Hádky s mamkou, šikana, tátova nevěra mamce, moje pitomá sestra a do toho všeho špatné známky a totálně bez sebedůvěry. A v té době mi Bůh dal poznat Justina. Vylož si to jak chceš, ale nebýt jeho písní a všech těch, jak ty říkáš "fanatyček", asi bych tady nebyla. Ten člověk není jenom někdo, kdo se čím dál častěji objevuje v bulvárních plátcích. Víš, i když to ty možná nevidíš, on není jen zlý. Pro mnohé hodně znamená. Nejsem žádná fanatyčka, ale jsem si jistá, že tenhle člověk mi tehdy zachránil život a to aniž by o tom věděl. Prosím, jen bych chtěla, aby si pochopila, že to není tak, jak to vidíš v televizi....on je taky jen člověk.

14 Holoubek Holoubek | E-mail | Web | 5. října 2015 v 20:10 | Reagovat

Fanouškovství je pro mne velká věc, neb jsem divadelní nadšenec. Dřív jsem měl sklony sklouzávat k fanatismu (neohlášené chození do šaten apod.), ale v současnosti pracuji na tom, abych se stal součástí tvůrčího procesu. Snad už to brzy konečně vyjde. :)
Ale jsem rád, že se mohu s některými herci přátelit, je to ohromná věc. :)
Btw. to druhé video je skvělé! Hlavně jsem rád, že většinu postav znám. :D

15 Amazonka Amazonka | Web | 5. října 2015 v 20:49 | Reagovat

[11]: Naprosto souhlasím.

16 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 5. října 2015 v 21:17 | Reagovat

Přiznám se, že jsem fanatická fanynka. Nebo spíše jen skalní. Samozřejmě, že soukromí mi může být úplně ukradené, jde mi prostě o tu hudbu a prezentaci na veřejnosti. Jenomže...existuje jistý zpěvák, u kterého mi připadá, jako bych ho prostě znala. Jelikož se ale jedná o Klause Meinea, ze Scorpions, což je v podstatě hudba z minulého století, a je mu přes šedesát let, můj idol to opravdu není, jde vážně jen o tu lásku k hudbě, i když to tak někdy nepůsobí :-) Třeba když se někdy ve škole nudím, čmárám si za okraje sešitů nějaké texty a tak podobně.
Ale přestože jsem skalní fanynka, to, co popisuješ, také nikdy nepochopím.Zvláště to podřezávání sebe nebo koťat. Vážně, neměly by mu přát štěstí, protože odešel, jelikož se mu v kapele nelíbilo? Come back, Zayn, to mě rozesmálo. Oh, Zayne, vrať se, protože jsem vrah mého milovaného koťátka! Ačkoli mi hudba One Direction připadá směšná, jedno se tomuto zpěvákovi musí nechat- unesl to docela dobře. Já bych se na jeho místě zhroutila.
Ale ještě vtipnější bylo to video. Vážně, ony mají většinou jen jeden argument: "Ale vždyť na tom nezáleží!" Já nevím, ale když mí oblíbení interpreti udělají něco kontroverzního nebo se jim něco nepovede, vždy nad tím musím hrozně dlouho přemýšlet, a rozhodně bych neřekla, že to nevadí, spíše když už by nebyl jiný argument, tak že udělali chybu, ale jejich hudba se tím nezmění. Na druhou stranu, zrovna Justin udělal těch chyb trochu moc.
A jestli si myslíš, že ti Belieberky napíší argumenty, které za něco stojí, vydala ses hledat jehlu v kupce sena (málem jsem napsala kupku sena v jehle, jak jsem se rozčílila).
Zkrátka, celebrity by neměly být slavné, protože jsou slavné, ale pro to, co dělají, takže až k takovému fanatismu nevidím důvod.
Mimochodem, máš hodně zajímavý blog, ještě se zde porozhlédnu.

17 Winter Winter | Web | 5. října 2015 v 22:36 | Reagovat

[14]: Tak to ti přeji hodně štěstí :-).

18 Winter Winter | Web | 5. října 2015 v 22:39 | Reagovat

[13]: Je mi moc líto toho, co sis prožila. Děkuji ti za komentář, cením si toho.  Je moc dobře, že jsi to zvládla a dostala jsi se z depresí.

19 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 5. října 2015 v 23:12 | Reagovat

Hm, tak on je asi kurva velkej rozdíl, když někdo "uznává" Biebra a proti tomu třeba Jimmyho Page, Murakamiho, nebo Warhola. Jde prostě jenom o to si vybrat dobrej vzor :D

20 zusp zusp | E-mail | Web | 6. října 2015 v 9:47 | Reagovat

Velmi zajímaví článek. Co se týče rozumných argumentů, proč mít rád...Já se upřímně za Directionerku nepovažuju. Jsou mi sympatičtí, líbí se mi jejich hudba, která je od podlahy přesně jak to mám ráda, ale poslouchám i spoustu dalších věcí. Víc mě zaráží, že argumentuješ komercí. Ano jsou slavní, tak se na nich snaží firmy vydělat. Na tom já nevidím nic špatného. Nikdo nikomu nedrží pistoli u hlavy se slovy: Kup si plakáty! Jdi na film! Kup si knihu! Na druhou stranu pokud některé lidi tyto věci zajímají, tak proč jim je upírat. Kdyby ses měla řídit podle komerce, tak zjistíš, že si nemůžeš jít koupit ani rohlík, protože i v tom supermarketu byl ten rohlík upečen za účelem vydělat. Jinak by se na to už dávno vykašlali. Nebo třeba seriál DW, myslíš si, že by ho BBC vyráběla, kdyby z toho a z prodeje knih, figurek, šroubováků atd. neměli těžký prachy? Jasně, že ne. Důkazem je minimálně to, že právě z tohohle důvodu už seriál jednou stopnut byl.
Dále k fanouškovství...Já nemám, žádného idola ve smyslu, že bych tupě dělala jen to co říká. Mám spoustu lidí a věcí, které mám ráda, obdivuju je a jsem jim věrná, ale na druhou stranu jsem zase zdravě kritická. Nemám problém říct, že 8. série DW byla zatím nejhorší a nebýt Capaldiho, kterej to tam nehorázně držel nad vodou, tak to bude odpad, ale zase bych nikdy nepřestala DW sledovat jen proto, že Doktor je najednou starší nebo nedejbože žena. Jako teď někteří.
Závěrem bych chtěla říct, že jsem pár lidí co mám ráda potkala a zážitek to byl naprosto úžasný. :D
Tento komentář prosím neber jako útok, ale pouze jako prezentaci mého názoru.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zdroje obrázků v menu:
http://www.gettyimages.in/
http://thediaryofahufflepuff.tumblr.com/
tumblr.com